Ilustračný obrázok – Scott Grahamon / Unsplash

Všetky hlavné výstupy projektu sú verejne prístupné nižšie.

O1 – GLocalEAst prípadové štúdie o aktéroch, procesoch a praktikách spätých s integráciou migrantov

Tento výstup bol základom pre úspešné napredovanie projektu. Pozostával z troch častí O1/A1, O1/A2 a O1/A3 špecifikovaných nižšie.

O1/A1 – GlocalEAst Prehľad vysokoškolských programov v oblasti migrácie, diaspóry a hraničných štúdiíprehľadové štúdie (O1/A1) vytvorili základ pre vypracovanie GlocalEASt National Reports (O1/A2).

Štúdie o vysokoškolských študijných programoch boli naplánované tak, aby ponúkali prehľad o súčasnom stave vzdelávania v oblasti migrácie v rámci vysokoškolských systémov krajín zapojených do projektu.

Záverečná porovnávacia štúdia (.pdf)

O1/A2 – GLocalEAst prípadové štúdie o aktéroch, procesoch a praktikách spätých s integráciou migrantov.

Prípadové štúdie boli zamerané na mapovanie národných, regionálnych a miestnych aktérov v oblasti migrácie, ale tiež procesov a postupov migračných a integračných politík vo všetkých partnerských krajinách zapojených do projektu.

Chorvátsko (.pdf)
Litva
Nemecko (.pdf)
Slovensko (.pdf)
Srbsko (.pdf)
Taliansko (.pdf)

O1/A3 GlocalEAST Transnational Report on Educational and Training Needs Analysis Final_O1_A3

Záverečná správa v rámci O1 prináša komparatívnu štúdiu, založenú na prípadoch krajín zapojených do projektu GlocalEAst. Mapuje požiadavky praxe na ľudí, ktorí sa uplatňujú v oblasti migračného manažmentu a práce s disporickými komunitami. Taktiež identifikuje nedostatky aktuálne ponúkaných vzdelávacích príležitostí v týchto oblastiach práve vzhľadom na požiadavky praxe.

O2 – Intelektuálny výstup – návrh, vývoj a testovanie spoločných sylabov 

Intelektuálny výstup O2 je nosným pilierom projektu. Zahŕňa návrh, vývoj a testovanie spoločných sylabov GLocalEAst a vyučovacích materiálov pre implementáciu nového kurikula v oblasti migrácie, diaspóry a hraničných štúdií so zameraním na východnú a strednú Európu.

Pripravené vzdelávacie jednotky reflektujú potreby vzdelávania a odbornej prípravy zistené počas prvej etapy realizácie projektu (intelektuálny výstup O1). Navyše, konzorcium vytvorilo 4 tematické celky, v rámci ktorých členovia konzorcia pripravili interdisciplinárny obsah vzdelávania.

– Tematický celok 1: Etnicita a politika identity v strednej a východnej Európe;

– Tematický celok 2: Hranice v pohybe v strednej a východnej Európe;

– Tematický celok 3: Globálna migrácia, diaspóry a integrácia migrantov v strednej a východnej Európe;

– Tematický celok 4: Konflikt a bezpečnosť v strednej a východnej Európe.

V rámci tematických celkov konzorcium pripravilo teoretické zázemie kurzov. Druhá časť kurzov sa venuje získavaniu praktických zručností a špecifických vedomostí so zameraním na prípadové štúdie z regiónov: Pobaltia, Vyšehradu, Západného Balkánu a východnej Európy.

Projektom implementovaný prístupu k štúdiu migrácie, diaspóry a otázok hraníc prináša potenciál prenosnosti a zároveň regionálnu expertízu. Na jednej strane interdisciplinárny prístup v rámci špecifikovaných tematických oblastiach umožňuje aplikáciu a prenosnosť vzdelávacích a výskumných postupov aj do iných regiónov; na druhej strane štrukturalizácia učebných osnov podľa prístupu založeného na prípadových štúdiách z regiónu môže pomôcť získať regionálnu expertízu a citlivosť pre špecifické problémy na lokálnej/regionálnej úrovni.

Syllabus na stiahnutie:O2 – SYLLABUS

O3 – GLocalEAst MOOC

Massive Open Online Course (MOOC kurz) „Migrácia, hranice a diaspóra vo Východnej a Strednej Európe“ bol vyrobený Univerzitou v Bologni a vytvorený konzorciom 6 univerzít zapojených do projektu GLocalEAst a je určený najmä pre aktérov občianskej spoločnosti a širšiu verejnosť. V tomto MOOC riešime komplexné a vzájomne prepojené výzvy migrácie, diaspóry a hraníc na súčasnej európskej scéne. MOOC je rozdelený do štyroch celkov. Každý celok je zameraný na zodpovedanie 4 hlavných otázok týkajúcich sa našej bežnej skúsenosti s migráciou.

Po prvé, ako môže migrácia tvarovať identitu?

Po druhé, prečo sú hranice dôležité v politických a sociálnych vzťahoch?

Po tretie, ako sa dnes migrácia mení?

A nakoniec, kedy sa stáva migrácia geopolitickým problémom?

Link na GLocalEAst MOOC je tu: https://book.unibo.it/courses/course-v1:Unibo+GlocalEAST101+2023_E1/about

Niektoré materiály z kurzu, najmä krátke video lekcie je možné nájsť aj na YouTube:

https://www.youtube.com/watch?v=X3jfoNjvXUo

https://www.youtube.com/watch?v=57Kr6-3JGe8&t=23s

https://www.youtube.com/watch?v=ljZlcZICDuQ

https://www.youtube.com/watch?v=p6TFIkCDXA4

O4 – GLocalEAst e-learningový kurz

V porovnaní s MOOC (O3) bol e-learningový kurz O4 ponúkaný len študentom, ktorí mali možnosť pristupovať k obsahu prostredníctvom svojich univerzitných prihlasovacích údajov. V akademickom roku 2022/23 kurz GlocalEAst Moodle hostila Univerzita v Bologni (kurz B2300, viac informácií tu: https://www.unibo.it/en/teaching/course-unit-catalogue/course-unit/ 2022/492616), avšak zapísaní študenti z každej partnerskej univerzity v projekte mali prístup do kurzu a mohli sa ho zúčastniť. Kurz je tiež pripravený tak, aby bol ľahko prenosný a použiteľný každým projektovým partnerom a mohol byť ponúkaný študentom aj po skončení projektu GlocalEAst.

Obsah kurzu: „The Workshop on Migration, Border and Diaspora Studies in East-Central Europe“

Kurz bol navrhnutý tak, aby študenti získali základné znalosti o hlavných metodických nástrojoch používaných v štúdiách migrácie, hraníc a diaspóry s osobitným zameraním na strednú a východnú Európu. Ako výsledok vzdelávacích aktivít sa od študentov očakávalo, že budú schopní integrovať poznatky z výskumu a praxe a budú schopní skúmať globálnu a miestnu dynamiku ovplyvňujúcu región.

Kurz ponúkol študentom interdisciplinárny a inovatívny prístup k štúdiu, ktorý poskytol praktické zručnosti a pomohol lepšie pochopiť výzvy v tejto oblasti. Kurz sa zaoberal komplexnými a vzájomne súvisiacimi výzvami migrácie, diaspóry a hraníc: ako mali študenti možnosť preskúmať počas kurzu, tieto hranice majú oveľa dlhšiu históriu – aj vo vzťahu k strednej a východnej Európe. Región sa stal „tranzitnou oblasťou“ v takzvanej „utečeneckej kríze“ v EÚ, ktorá vyvrcholila v roku 2015, no región bol aj miestom migrácie do západnej Európy počas socialistickej éry. V poslednom čase sa región stal aj miestom prisťahovalectva – napríklad z Ukrajiny a iných európskych štátov, ale aj z ďalekej Číny. Vyhlásenie nezávislých štátov po páde železnej opony, ktoré v niektorých prípadoch viedlo k vojne a/alebo zmrazeným hraničným konfliktom (ako v Gruzínsku, Moldavsku a Kosove), ako aj asociačné procesy EÚ a nové globálne konštelácie vo všeobecnosti, ovplyvňovali migráciu rôznymi spôsobmi. Migrácia – či už pracovná, rodinná, vzdelávacia – je aspoň čiastočne založená na medzinárodných vzťahoch medzi štátmi regiónu a Európskou úniou, ktoré sa snažia usmerňovať migračné pohyby úpravou svojich hraničných a migračných režimov. V prijímajúcich a tranzitných krajinách môže prisťahovalectvo viesť k posilneniu populizmu, čo veľmi sťažuje integráciu migrantov, ale môže viesť aj k novým, kreatívnym formám pohostinnosti, ktoré rešpektujú väčšiu diverzitu v spoločnosti. Počas kurzu sa lektori venovali aktuálnym, zložitým a vzájomne prepojeným výzvam súvisiacim s migráciou, diaspórou a hranicami a ponúkli vnútro- i nadnárodnú perspektívu a zároveň poskytli hlboké znalosti regionálnych a miestnych procesov.

Platforma Moodle bola hlavnou platformou pre tento e-learningový kurz. Renomovaní vedci v oblasti migrácie a hraničných štúdií zo šiestich partnerských univerzít sprostredkovali hlavné aspekty vo svojich prednáškach (základných kurzoch). Na webovej stránke kurzu na Moodli mali študenti možnosť dozvedieť sa o hlavných metodických nástrojoch používaných v štúdiách migrácie, hraníc a diaspóry, a to vďaka výberu čítaní, slidov a „videoprednášok“, ktoré vytvoril tím akademikov GlocalEAst.

Súčasťou kurzu bola aj séria webinárov (6 hodín; 12 akademických hodín). Sprievodná séria webinárov umožnila vytvoriť diskusiu o vybraných prípadových štúdiách s cieľom poskytnúť účastníkom príležitosť získať praktické poznatky o tom, ako rozvíjať výskum v oblasti migrácie, diasporických a hraničných štúdií.

Okrem pôvodného plánu v návrhu projektu bol do e-learningového kurzu GlocalEAst pridaný intenzívny prezenčný záverečný týždeň (viac informácií nájdete v sekcii podujatia projektu: GLocalEAst BIP).

 

O5 -GLocalEAst Joint Policy Paper Series

Výstup O5, odporúčania plynúce z implementácie projektu GLocalEAst vo forme Joint Policy Paper Series (JPPS) majú za cieľ premostiť akademickú obec a aktérov občianskej spoločnosti a decízorov (štátnu správu a samosprávu). Tento výstup prináša zistenia projektu a politické odporúčania adresované rôznym cieľovým skupinám od politických inštitúcií až po akademické samosprávy.

GLocalEAst JPPS sú dostupné tu: GlocalEast JPPS – 10_Final